تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی چیست؟ مقایسه لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی .این ها موضوعاتی ست که قصد داریم در این مقاله برای شما شرح دهیم. در مقالات پیشین سایت به تعریف کلی لامپ رشد گیاه و نکاتی که باید قبل از خرید لامپ گیاه بدانیم پرداختیم. حال می دانیم که چرا باید از لامپ گیاه و این لامپ ها چه تاثیری در روند رشد آن ها خواهند داشت. اما نوبت آن رسیده که به مقایسه لامپ گیاه با لامپ معمولی بپردازیم. در ادامه با موضوعاتی همچون تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی و مقایسه لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپهای معمولی

لامپ های معمولی که از زمان گذشته جهت روشنایی محیط زندگی انسان مورد استفاده قرار می گرفته اند شامل لامپ‌های ال ای دی و رشته‌ای می شوند.طول موج لامپ های معمولی، شرایط مطلوبی را جهت فتوسنتز گیاه فراهم نمی کند و بطور تخصصی فوتون فعال برای فتوسنتز (PAR) گیاه تولید نمیکنند.

لامپهای رشد گیاه

چراغ های رشد گیاه از طیف ها و نانومترهایی در ناحیه فعال فتوسنتز بکار رفته اند و چیپ های این لامپها با دقت بسیار بالایی ، دقیقا همان طول موجی که گیاهان فتوسنتر میکنند را تولید میکند . و به گیاه فوتون فعال برای فتوسنتز(PAR) ارائه میدهند .

آزمایش و مقایسه لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

خیلی از فروشندگان و همکاران ما در حوزه لامپهای رشد گیاه ، اطلاعات غیر علمی و اشتباه به مشتریان خود میدهند که باعث شده ذهن مردم و مصرف کنندگان باعث نگرانی و تردید از تاثیر و عملکرد این چراغ ها داشته باشند.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

یکی از اطلاعات غلطی که بین مردم رایج شده ، اینست که معیار نور لامپهای رشد گیاه را با لوکس متر اندازه گیری میکنند . در حالیکه لوکس متر (شدت روشنایی) را محاسبه میکند و مقدار زیاد و کم آن برای گیاهان تاثیری ندارد .

معیار اندازه گیری لامپ رشد گیاه چیست ؟

معیار اندازه گیری لامپهای رشد گیاه PAR است که مخفف  ( Photosynthetic Active Radiation ) به معنی : تابش فعال فتوسنتزی می باشد .

با سسور پار متر ، قدرت و مقدار فوتون تولیدی در ناحیه فعال فتوسنتزی  لامپهای رشد را اندازه گیری میکند : گه این مقدار برای هر گیاه متفاوت است.

همینطور که در ویدیوی بالا مشاهده کردید مقدار لوکس لامپ معمولی 2 برابر لامپ رشد گیاه بود و مقدار پار آن بسیار پایین . که این آزمایش نشان میدهد که معیار لوکس برای لامپهای رشد گیاه کاملا غلط و غیر علمی است

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

8 تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

1- چیپ های لامپهای رشد گیاه فوتون فعال تولید میکنند اما  لامپ های معمولی خیر

2- طول موج های تولید شده توسط چیپ های رشد گیاه بسیار دقیق و با تلرانس پایین می باشد

3- لنزهای لامپهای رشد با لامپهای معمولی متفاوت است

4-لامپهای رشد مخصوص گیاهان است ولی لامپ معمولی برای روشنایی استفاده می شوند

5- لامپهای رشد گیاه گرانتر هستند

6- لامپهای رشد گیاه گرمای بیشتری تولید میکنند و به هیت سینک (انتقال دهنده حرارت) مناسبتری نیاز دارند

7- در لامپهای رشد گیاه از درایورهای با کیفیت تری استفاده میشود

8- مونتاژ و تولید لامپهای رشد گیاه به حساسیت و ظرافت بیشتری نیاز دارد

مقایسه و تفاوت لامپ رشد گیاه ( Power-LED ) با (COB)

1- تاثیر و قدرت Power LED بیشتر از COB است

2- گرمای Power LEDها کمتر از COBها است

3-Power Led ها قابل تعمیر هستند ولی COB ها خیر و باید به طور کامل کل چیپ تعویض شود

4- Power LED ها گرانتر از COB ها هستند

5-Power Led ها قدرت مانور بیشتری نسبت به COB ها دارند

6- Power LED ها طول عمر بیشتری دارند

فرق لامپ رشد گیاه سفید با طیف صورتی و ترکیبی تخصصی

فول اسپکتروم صورتی : اولین طیف که برای ال ای دی های رشد گیاه تولید و وارد بازار شد فول اسپکتروم های طیف صورتی بودند که این اسم  (فول اسپکتروم) اغراق آمیز است . زیرا این طیف تنها از ترکیب 2 طیف رشد گیاه آبی و قرمز تشکیل شده و همچنین درصد بیشتری از طیف قرمز استفاده شده . به این خاطر اس که به رنگ صورتی می باشد.

فول اسکتروم سفید : بعد از ال ای دی های صورتی ، طیف سفید رشد گیاه وارد بازار شد که از 4 الی 6 طیف رشد گیاه تشکیل شده و برایند رنگی آن سفید است . این طیف فرق چندانی با طیف صورتی ندارد و کاربرد آن برای افرادیست که دوست دارند گیاه شان زیر نور رشد گیاه بصورت طبیعی دیده شود .

طیف ترکیبی تخصصی : 2 طیف صورتی و سفید مناسب گیاهان سایه دوست و بی تفاوت می باشد و برای گیاهان آفتاب دوست تاثیر و رشد خوبی ندارند( در حد زنده ماندن گیاه) به این خاطر برای گیاهان با نیاز نوری بالا و افرادی که دوست دارند گیاه شان رشد بسیار خوبی داشته باشد طیف ترکیبی رو پیشنهاد میکنیم . لامپهای طیف ترکیبی هر شرکت تولید کننده با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از شرکتها  اطلاعات و تجربه  خود را در طراحی طیف لحاظ میکنند .

مزیت LED ها : تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی خانگی

تفاوت لامپ رشد گیاه و لامپ معمولی از مزیت های لامپ LED طول عمر بازدهی بالا، شدت نور و طول موج قابل تنظیم آن است و همچنین رنگهای این لامپها قابل تغییر است و به چشم کمترین آسیب را می‌رساند.
اما نکته ی حائز اهمیت اینجاست که رنگ لامپ های ال ای دی معمولی در طیف سفید مهتابی یا آفتابی (زرد و سفید) موجود می باشد و طیف رنگی این نور برای رشد گیاه به هیچ وجه مناسب نیست.

همچنین در حالی که لامپ رشد گیاه بیشتر از طیف نورهای قرمز و آبی که گیاه برای رشد به آن ها نیاز دارد، تشکیل می شود. در یک لامپ رشد گیاه برای گیاهان آفتاب دوست مثل کاکتوسها  از طیف (UVA) و برای جلوگیری از تقسیم سلولی از طیف  مادون قرمز (IRA) استفاده می شود. درواقع لامپ های رشد گیاه که شامل لامپ ال ای دی می شوند نور فول اسپکتروم که طیفی کامل از نورهای موثر جهت فتوسنتز در گیاهان می باشد را ساطع میکنند

ایا لامپ مهتابی برای رشد گیاه مناسب است؟

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

جواب این سوال خیر است . لامپهای مهتابی گزینه بسیار بدی برای تامین نور گیاهان است زیرا گاز داخل این نوع لامپها به تدریج از بین میرود و تاثیر آن برای گیاه از بین میرود و انقضا دارد ولی لامپهای ال ای دی اینگونه نیستند .لامپ فلورسنت یا اصطلاحا لامپ مهتابی به دسته ای از لامپ ها گفته می شود که بخار جیوه موجود در گاز آرگون یا نئون آن توسط الکتریسیته تحریک می شود. در اثر تحریک این گاز، پلاسمایی ایجاد شده که ساطع کننده پرتو فرابنفش است. این پرتو توسط ماده فلورسنت داخلی به نور مرئی مهتابی تبدیل میگردد.

حتی طیف مرئی که لامپهای مهتابی تولید میکنند مناسب نیست زیرا تنها نانومتر 6000 تا 8000 کلوین تولید میکنند و برای گیاه فوتون فعال ندارد .

آیا گیاهان تمام طیفهای خورشید را دریافت میکنند ؟

گیاهان به طور طبیعی زیر نور خورشید رشد می کنند و نور خورشید شامل طیف کاملی از نورهای مرئی و نامرئی  می باشد. برای گیاهان مثل این است که سفره ای از غذاهای متنوع پهن است و هر گیاه با مزاج و نیاز خود از این غذاها مصرف میکند و ممکن است خیلی از غذاها را هم استفاده نکند و نیاز نداشته باشد . گیاهان تمام طیفهای خورشید را استفاده نمیکنند و تنها به بخش بسیار کوچکی از طیفهای خورشید نیاز دارند . پس به این نتیجه می رسیم که اگرمی خواهیم گیاهان خود را در فضای داخلی نگهداری کنیم فقط لازم است از طیفهایی که گیاهان برای فتوسنتز نیاز دارند استفاد ه کنیم .

فتوسنتز چیست؟

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

تمام گیاهان برای تامین انرژی نیاز دارند که فوتوسنتز انجام دهند. اما گیاهان برای فتوسنتز کردن به چه چیزی نیاز دارند؟ بله، نور . فتوسنتز عملی است که گیاه به وسیله ی آن غذای خود را تهیه می‌کند. در شاخه‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها و ریشه‌های گیاهان روزنه هایی وجود دارد که دی اکسید کربن از طریق این روزنه‌ها جذب می شود. گیاه آب را از خاک و با ریشه‌هایش می‌گیرد و سپس با جذب نور خورشید عمل فوتوسنتز را انجام می دهد.

نور در گیاه یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند و باعث می شود که کربن دی اکسید و مولکول های آب بشکند و دوباره آنها را کنار یکدیگر می چیند و قند(گلوکز) و گاز اکسیژن تولید می‌کند. پس از آن شکر توسط کلروپلاست که بیشترین فراوانی در سلولهای برگهای سبز گیاه را دارد، تجزیه می شود و این فرایند به رشد و ترمیم گیاه می انجامد. حال گیاه از طریق همان سوراخ ها ی کوچک که دی اکسید کربن را جذب کرده‌اند اکسیژن را به جو باز می گرداند.  فراهم می کند.

لامپ فتوسنتز گیاه چیست؟تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپ فتوسنتز گیاه

با توجه به توضیحاتی که راجع به عملیات فتوسنتز داده شد باید به این موضوع اشاره کنیم که لامپ رشد گیاه نیز که به آن لامپ فتوسنتز گیاه هم گفته می شود شرایط انجام همین فرایند را در گیاهانی که در فضایی به دور از نور کافی خورشید قرار دارند فراهم می کند.

جهت اطلاع از قیمت و شرایط انواع لامپهای رشد به قسمت محصولات رشد گیاه سایت مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

گیاهان از نظر میزان نوری که برای رشد نیاز دارند، بسیار متفاوت هستند. در خانه های کم نور و یا در فصل زمستان تامین نور مناسب برای گیاه دشوار است. بهترین راه برای تامین نور لازم برای گیاه استفاده از لامپ های رشد گیاه می باشد.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی