در مقالات پیشین سایت درمورد تعریف لامپ رشد گیاه و نکاتی که قبل از خرید لامپ رشد گیاه باید بدانید، صحبت کردیم . حال قصد داریم به یک جنبه ی بسیار مهم که ، مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه ، می باشد بپردازیم .
زمانی که لامپ رشد گیاه را با توجه به نوع گیاهتان و نیاز آن انتخاب و خریداری می کنید نوبت به نصب و استفاده از آن می رسد . قطعا در این مرحله سوال هایی مثل “مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه چقدر است؟ لامپ رشد گیاه برای نهال ها چند ساعت در روز باید روشن باشد؟ اگر لامپ رشد گیاه بیش از حد روشن بماند چه اتفاقی می افتد؟، گیاهانی که به نور زیادی نیاز دارند ، گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند ‏، گیاهانی که به نور کمی نیاز دارند و غیره” برای شما پیش می آید . در ادامه قصد داریم به شرح همین سوالات بپردازیم . با ما همراه باشید .

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه

نور رشد گیاه با الهام گرفتن از نور طبیعی خورشید برای گیاهان طراحی شده است.

ما با تحقیق روی گیاهان‌ مختلف طول موجی از نور طبیعی که گیاه جهت رشد و گلدهی از آن استفاده میکند، بدست آورده ایم.حال برای اینکه بدانیم نیاز گیاه به نور رشد گیاه در شبانه روز چقدر است و هر چراغ رشد گیاه روزانه چند ساعت باید روشن بماند، کافیست تصور کنیم یک خورشید کوچک در اختیار داریم که هر روز در اتاق ما طلوع و غروب میکند. دقیقا‌ مشابه خورشید و با ساعات طلوع و غروب خورشید چراغ رشد گیاه خود را روشن و خاموش کنید.

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه به طور متوسط برای گیاهان بین 8 الی 16 ساعت در طول است  .

طلوع و غروب خورشید

آیا لامپ رشد گیاه را می توان در شب روشن کرد ؟

جواب این سوال بستگی ب فراهم کردن محیط نگهداری گل و گیاه دارد .  گیاهان انرژی دریافتی از نور خورشید یا لامپ رشد گیاه را در تایم تاریکی و شب استفاده میکنند و به این تایم خاموشی بسیار نیازمند هستن .

و اگر بتوان شرایط نوری محیط را به شکلی مدیریت کنیم که شبیه سازی زمان تاریکی را برای گیاه تداعی کند ، میتوانیم با تکنیک شب شکنی گیاه رو فریب داده و سرعت رشد گیاه رو افزایش داد

در نتیجه اگر در منزل یا محل کار به نگهداری گیاهان آپارتمانی میپردازید ، جواب این سوال خیر است و نباید در طول شب لامپ رشد رو روشن کنید .

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد، برای اینکه بتوانید بهترین بهره را از لامپ رشد گیاه خود ببرید و گل و گیاهان آپارتمانی شما زیر نور رشد گیاه، در بهترین حالت خود رشد کنند و همه نیازهای نوری شان برآورده شود باید با خاستگاه اصلی آن گیاه آشنا باشید و طول روز را طبق خاستگاه طبیعی و وطن خودش برایش تنظیم کنید.

بطور مثال گیاهی که بومی مناطق استوایی ست نور زیاد و شدید خورشید را می پسندد با طول روز طولانی پس باید چراغ رشد گیاه را برای این گیاه مدت زمانی مشابه طول روز در استوا روشن کنید که تقریبا برابر با 12 ساعت در شبانه روز است.

طریقه استفاده از لامپ رشد گیاه

گیاهان هم مانند سایر موجودات زنده، هر کدام شرایط زیست محیطی منحصر به خودشان را دارند بطور مثال یک ماهی در آب زنده میماند و در خشکی میمیرد یا گاو میتواند با علوفه تغذیه کند اما سگ ، شیر گوشت خوار است.

گیاهان هم نیاز ها و سلایق متفاوتی دارند . برخی ازآنها در آب دوام می آورند و رشد میکنند مثل پتوس و برخی حتما باید در خاک کاشته شوند.
از نظر نیاز نوری هم گیاهان با هم متفاوت هستند مثلا کاکتوس نیاز به نور زیاد و طولانی دارد تا بتواند دربهترین حالت زیست محیطی خودش قرار بگیرد لذا چراغ رشد گیاه باید متناسب با نیاز نوری گیاه ، توسط کارشناسان این حوزه انتخاب شده و سپس به میزان نیاز گیاه طول روز را برای روشن ماندن چراغ تعریف کنیم.

چگونه از لامپ رشد گیاه استفاده کنیم

بهترین روش استفاده از لامپ رشد گیاه این است که بدانیم ما یک خورشید کوچک در اختیار داریم و قرار است با آن نیاز نوری گل و گیاهان آپارتمانی خود را برآورده کنیم.
خب، تکلیف روشن است! آیا خورشید شب ها میتابد؟ مسلما خیر! پس ما نیز باید چراغ رشد گیاه خود را شب ها خاموش کنیم.
گیاهان هم مانند همه جانداران دیگر، یک ریتم طبیعی زندگی دارند که اگر به هم بخورد رشد و شادابی آنها مختل می شود
لذا باید به این نکته مهم توجه کرد که گیاهان به خواب و استراحت شبانه نیاز دارند تا بتوانند تجدید قوا کنند و این تفکر اساسا غلط است که من بیایم چراغ رشد گیاه خودم را 24 ساعته روشن نگه دارم تا گیاهانم سریعتر رشد کند و رشد انفجاری گل و گیاهان آپارتمانی خود را ببینم!

لامپ رشد گیاه چند ساعت باید روشن باشد

خورشید چند ساعت در طول روز روشن است؟ لامپ رشد گیاه هم یک خورشید کوچک است که به لطف تکنولوژی در اختیار ما قرار گرفته است. پس کاملا واضح است که چند ساعت باید روشن باشد.
لامپ رشد گیاه خود را با آهنگ طلوع و غروب خورشید هماهگ کنید و بگذارید گیاهانتان درچرخه طبیعی زندگی قرار بگیرند
بهتر است برای اینکه خیال خودتان را راحت کنید یک تایمر عقربه ای برای لامپ رشد گیاه خود تهیه کنید تا خودش بطور خودکار و اتوماتیک روشن و خاموش شود و در زمانهایی که شما در منزل نیستید گل و گیاهان آپارتمانی گرسنگی نوری نکشند.

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه

بهترین زمان استفاده از لامپ رشد گیاه

اگر از لامپ رشد گیاه در منزل و محل کارخود استفاده می کنید سعی کنید ساعت روشن و خاموش کردن آن را با خورشید هماهنگ کنید.
البته اگر گیاهانی دارید که نیاز به نور بسیار بیشتری دارند ، باید لامپ رشد گیاه خود را به مدت بیشتری روشن نگه دارید تا نیاز نوری گیاه به طور کامل برآورده شود.
مثلا اگر شما در یک کشور سردسیری زندگی می کنید که شبهای طولانی و روزهای کوتاهی دارد و تمایل دارید کاکتوس پرورش دهید ، از آنجا که کاکتوس بومی مناطق گرمسیری و بیابانی است که آفتاب شدید و طولانی به آنجا می تابد ، نیاز نوری کاکتوس بالاست، پس باید لامپی برای آن تهیه کنید که فوتون های نوری بیشتری داشته باشد و سپس کاکتوس را در مدت زمان بیشتری در معرض نور این لامپ رشد گیاه مخصوص کاکتوس قرار دهید. حالا کاکتوس بخاطرلامپی قدرتمندتر و ساعات طولانی تر تابش نور، شرایط زیستگاه بومی کاکتوس ها برایش فراهم می شود و میتواند در بهترین حالت خودش رشد کند.

استفاده از لامپ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه کابردهای بسیار گسترده ای دارد. استفاده از لامپ رشد گیاه در منزل برای رشد بهتر گل و گیاهان آپارتمانی فقط یکی از کاربرد های چراغ رشد گیاه است.
اگر در منزل از لامپ رشد گیاه استفاده میکنید و قصدتان فقط نگهداری بهتر از گل و گیاهان آپارتمانی خود است، بهتر است طول مدت استفاده از آن را با خورشید هماهنگ کنید.به اینصورت که با طلوع خورشید لامپ را روشن و با غروب خورشید آن را خاموش کنید تا محیط طبیعی برای گیاه شبیه سازی شود.
اما در مصارف گلخانه ای و آزمایشگاهای کشت بافت گیاهی که پرورش گل و گیاه بیشتر با مقاصد تجاری انجام میشود برای بهره وری بیشتر، ممکن است طول مدت روز را طولانی تر کنند تا گیاهان رشد سریعتری داشته باشند یا گلدهی بهتری را تجربه کنند. که البته محاسبه میزان نور مورد نیاز گیاه در چنین شرایطی یک کار تخصصی است و توسط متخصصان این حوزه انجام می پذیرد.

فاصله لامپ رشد تا گیاه

فاصله لامپ رشد گیاه تا گیاه باید مطابق با نیاز نوری گیاه باشد. به جداول مربوط به کیفیت نور یک چراغ رشد گیاه مراجعه کنید تا ببینید چطور با دور شدن یا نزدیک شدن به منبع نور، شدت نور و میزان فوتون های فعال در یک مساحت مشخص تغییر میکند.حال بستگی به نیازگیاهی که قرار است زیر این نور قرار بگیرد باید فاصله چراغ رشد گیاه تا گیاه را تنظیم کنیم. باز هم از مثال ملموس کاکتوس استفاده میکنیم! کاکتوس گیاهی است که بومی مناطق گرمسیری است و نیاز بالایی به نور دارد پس طبیعی است که باید فاصله کمتری به نور رشد گیاه داشته باشد تا فوتون های بیشتری جلب کند.

بطور مثال اگر یک چراغ رشد گیاه از سقف اتاق شما آویزان است، فاصله کاکتوس تا آن باید خیلی کمتر از فاصله پتوس تا آن باشد، اینجا میتوانید کاکتوس را روی پایه ای بلند قرار دهید که به منبع نور نزدیک باشد و فوتون بیشتری مصرف کند.

فاصله لامپ رشد تا گیاه

استفاده از لامپ معمولی برای رشد گیاه

این سوال به وفور پرسیده می شود که آیا میتوان از لامپ معمولی برای رشد گیاه استفاده کرد؟
اگر بخواهیم خیلی ساده و عامیانه مسئله را توضیح دهیم | گیاه برای رشد، از خورشید چندین طیف نوری مختلف دریافت میکند پس اگر قرار است شرایط خورشید را برایش شبیه سازی کنیم باید همه آن طیف ها را در اختیارش قرار دهیم . در حالیکه لامپ معمولی که از آن برای روشن کردن محیط استفاده می کنیم تک طیف است و نانومترهایی  را از خود ساطع میکنند که در مراحل مختلف فتوسنتز گیاه ، غیرفعال میباشد و نگهداری با لامپهای معمولی ،  رشد علفی گیاه را به همراه دارد  .

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه چقدر است؟

نمی توان به طور دقیق پیشنهاد داد که در روز چه مقدار از لامپ رشد گیاه استفاده کنید چراکه همه چیز به محیط رشد و نوع گیاه شما دارد. برخی گیاهان تنها به چند ساعت نور برای رشد و برخی دیگر به 24 ساعت شبانه روز نور احتیاج دارند . حتی با توجه به اینکه گیاه شما در چه مرحله از رشد قرار دارد مقدار نیاز به نور آن متفاوت خواهد بود.

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه برای نهال ها

زمانی که شما گیاه را تازه کاشته اید و در مرحله ی نهال قرار دارد ممکن است تصور کنید به نور 24 ساعته ی لامپ احتیاج دارد تا خوب رشد کند . اما این تصور اشتباه است. چراکه بعضی گیاهان دربرابر نور مستقیم خورشید یا لامپ قادر به جوانه زنی خوب نیستند .
به طور کلی گیاهان همان طور که به روشنایی نیاز دارند به تاریکی هم نیاز دارند . آن ها با دریافت نور موادی مثل گلوکز، کربن دی اکسید و آب تولید می کنند و زمانی از این مواد استفاده می کنند که در تاریکی به سر می برند . درواقع برای استفاده ازترکیبات تولید شده نیاز دارند که چراغ رشد گیاه خاموش باشد . به این روند چرخه تنفس می گویند .

اگر لامپ رشد گیاه بیش از حد روشن بماند چه اتفاقی می افتد؟

اگر لامپ رشد گیاه بیش از حد روشن بماند چه اتفاقی می افتد؟

تعدادی تصور می کنند هر چه نور بیشتری به گیاه برسد بهتر است پس لامپ رشد گیاه را در طول شبانه روز روشن نگه می دارند . اما اصلا این طور نیست . شما باید از راهنمایی ها استفاده کنید و متوجه شوید ، مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه برای گیاه مورد نظر شما چه مقدار است . زیرا اگر لامپ شما بیش از حد نیاز روشن بماند گیاه انرژی اضافه ای تولید می کند که قابل استفاده نیست .
در این شرایط گیاه شما یا می میرد یا در بهترین حالت پژمرده می شود. زمانی که می خواهید متوجه شوید گیاه بیش از اندازه نور دریافت کرده است یا خیر بلافاصله به برگ های آن توجه کنید . اگر لک های زرد رنگی روی برگ ها ایجاد شده بود نشانه ی این است که نور بیش از اندازه تابیده شده و باید هرچه سریع تر شدت آن را تغییر دهید .

گیاهانی که به نور زیادی نیاز دارند

  • کاج مطبق
  • شفلرا آربوریکلا
  • لیندا دم اسبی یا نخل دم اسبی
  • گیاه یوکا
  • فیکوس بنجامین یا انجیر برگ ریز
  • مینگ آرالیا
  • فیکوس پاندورا
  • کدیائوم پترا
  • آلوئه ورا
  • حسن یوسف
  • دم الاغی

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه

گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند ‏

  • بنفشه آفریقایی
  • سرخس لانه پرنده
  • سرخس بوستون
  • دیفن باخیا یا عصای گنگ
  • ارکیده پروانه ای
  • پیله آ یا دانه برفی
  • میمون چینی

گیاهانی که به نور کمی نیاز دارند ‏

  • سرخس دوشیزه یا موی زهره
  • سرخش استاگورن
  • فیلودندرون
  • گیاه مار
  • سانسوریا
  • مارچوبه زینتی
  • انجیر
  • گیاه فیل گوش
  • سرخس پنجه خرس

منبع

How Long To Keep Grow Lights On Plants?