طراحی روشنایی

طراحی روشنایی در تأمین روشنایی در طی روز می‌توان از نور خورشید که دارای طیف کاملی بوده و سازگاری مناسبی با سیستم بینایی انسان‌ها از لحاظ فیزیولوژیکی و روانی دارد استفاده کرد. اما در کنار بهره مندی از نور روز می‌توان از نور الکتریکی یا ترکیبی از هر دو آن‌ها بهره گرفت.

برای طراحی روشنایی مکان هایی نظیر مجموعه های ورزشی، بیمارستان ها، منازل مسکونی، ساختمان های اداری و آموزشی، فروشگاه ها، مراکز شهری باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت. در واقع، اصول طراحی روشنایی بر اساس بینایی انسان است و روشنایی محیط باید با توجه به ساختار و ویژگی های چشم تنظیم شود. علاوه بر این طراحی روشنایی خانه، تا حدود زیادی به عادات جامعه، سلایق شخصی افراد و نوع دکوراسیون منزل مرتبط است. به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی، مقدار شدت روشنایی متوسط بسیار کمتر از مقدار شدت روشنایی مرسوم در ایران است. همچنین در کشورهای اروپایی، افراد اغلب استفاده از نور غیر مستقیم را برای محیط های مسکونی ترجیح می دهند ولی در ایران، استفاده از لوسترهای آویزی با نور مستقیم و نیمه مستقیم بیشتر رایج است.

طراحی روشنایی

اهداف اصلی طراحی روشنایی

روشنایی مطلوب

کمک و تسهیل در انجام کار ایجاد یک محیط مناسب برای فرد کاهش حوادث احتمالی در محیط کار از بین بردن عوارض و استرس‌های روانی کاهش بیماری یا ناراحتی‌های چشمی افزایش بهره وری

شدت روشنایی بر اساس استانداردهای پیشنهادی می باشد.برای مثال بر اساس استاندارد روشنایی راهروها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ لوکس و برای دفاتر تایپ و ماشین نویسی ۳۰۰ تا ۶۰۰ لوکس می باشد.

منابع روشنایی تامین کننده روشنایی بایستی دارای رنگ دهی مناسب باشند. این عامل با رنگ دهی نور (دمای رنگ) روز که عدد ۱۰۰۰ در نظر گرفته می شود مقایسه و بررسی می گردد.

طراحی روشنایی گیاهان

یکی از مسائلی که اغلب افراد علاقه مند به پرورش گل  و گیاه با آن مواجه هستند، تامین نور مورد نیاز برای رشد گیاهان است. همان طور که می دانید گیاهان برای تغذیه و فتوسنتز خود به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و این نور برای رشد و تولید مثل آن ها بسیار لازم و ضروری است.
از طرفی دیگر،  امروزه زندگی ها تفاوت بسیاری با گذشته داشته و دیگر از خانه های ویلایی با حیاط های بزرگ و باغچه های سرسبز و پرنشاط خبری نیست. بسیاری از افراد مجبور به زندگی در آپارتمان های کوچکی هستند که گاهی بسیار تاریک بوده و هیچ نوری از بیرون به داخل آن راه پیدا نمی کند. پرورش گل و گیاه در چنین خانه هایی تقریبا امری ناممکن به نظر می رسد. زیرا گیاهان برای رشد و سرزندگی خود نیاز به نور کافی و انرژی خورشید دارند. در این شرایط اگر بخواهید یک یا چند گلدان زیبا داشته باشید، چه می کنید؟!

نها راهی که می توان با استفاده از آن گل های زیبا و گیاهان سرسبز را در خانه پرورش دارد، ایجاد نور مصنوعی است. با استفاده از یک نورپردازی مناسب این فرصت را دارید که گلخانه ای جذاب و دوست داشتنی مطابق با سلیقه خود بسازید و از تماشای زیبایی های طبیعی که خدا آفریده است، لذت ببرید.
اگر قصد ساخته گلخانه را دارید و به نور طبیعی دسترسی ندارید، کافیست از نورهای مصنوعی که مخصوص رشد گیاه طراحی شده است، استفاده نمایید. این نورها طیف الکترومغناطیسی مناسبی را برای فتوسنتز گیاهان تولید کرده و باعث تحریک و رشد آن ها می شوند. بسیاری از گلخانه ها از این روش برای تولید  صیفی جات در زمستان بهره می برند. گلخانه های که به پرورش گل های زینتی مشغولند نیز برای تامین نور مناسب و جلوگیری از ضعیف شدن گیاه در زمستان این روش را مورد استفاده قرار می دهند.

پروژه های طراحی روشنایی و هوشمندسازی

پروژه های طراحی روشنایی دیوار سبز

پروژه های طراحی روشنایی رشد گیاه