شرایط نگهداری از ساکولنت ها در منزل و صدای گیاه ساکولنت

صدای گیاه ساکولنت 😮 شاید در وهله اول بسیار عجیب و غیر باور باشد ام گیاهان موجودات زنده ای هستند و هر موجود زنده ای فرکانسی دارد . محققین با فناوری های حال حاضر ، توانسته اند این فرکانس ها رو دریافت کنند و به نت موسیقی در فرکانس 432 (فرکانس طبیعت) تبدیل کنند . در ویدیو زیر صدای گیاه ساکولنت را میشنوید .

امروزه نگهداری از ساکولنت ها در منزل بسیار رواج پیدا کرده است. خیلی از علاقه مندان به گل و گیاه نیز آن ها را با کاکتوس ها اشتباه می گیرند و روش نگهداری از کاکتوس ها را برای ساکولنت ها به کار می برند. اما باید بدانیم شرایط و نحوه نگهداری از این دو گیاه با هم متفاوت است.

 ساکولنت ها و تفاوتشان با کاکتوس ها

ساکولنت نام گروه بزرگی از گیاهان است که ریشه، ساقه و برگ های گوشتی و آبدار دارند و کاکتوس ها را در زیر مجموعه خود جای داده اند. به همین خاطر این دو گیاه شباهت زیادی در ظاهر دارند. حتی نحوه نگهداری و مراقبت از انواع ساکولنت ها و کاکتوس ها نیز مشابه یکدیگر است و همین امر باعث نامگذاری اشتباه ساکولنت ها شده است. تفاوت ساکولنت و کاکتوس را می توان در موارد زیر مشاهده کنید:

  •  بر خلاف سایر ساکولنت ها ، کاکتوس ها آروئل (برآمدگی های روی برگ و ساقه تیغ دار) دارند.
  •   برخی از ساکولنت ها بدون تیغ رشد می کنند اما همه کاکتوس ها تیغ دارند.
  • تیغ های ساکولنت ها تکی و منظم است، اما تیغ های کاکتوس ها دسته جمعی و پراکنده هستند.
  •  ساکولنت ها اغلبا برگ دارند اما کاکتوس ها برگ ندارند.
  • گل های کاکتوس معمولا بزرگ تر از گل های ساکولنت است.

انواع ساکولنت ها

ساکولنت ها را می توان به 2 نوع ساکولنت های سخت و ساکولنت های نرم تقسیم کرد. هر کدام از این دو نوع میزان زیادی آب درون خود ذخیره می کنند و به همین دلیل تحمل کم آبی بالایی دارند. اما تفاوت آن ها در تفاوت تحمل میزان دمای هواست. ساکولنت های سخت تحمل هوای بسیار سرد را نیز علاوه بر هوای گرم دارند. اما ساکولنت های نرم نمی توانند در هوای بسیار سرد به حیاط خود ادامه دهند.

انواع ساکولنت ها

طریقه نگهداری و مراقبت از گیاه ساکولنت

اگر گیاه تان ساکولنت است باید با نوع سخت یا نرم بودن آن آشنا شوید تا بدانید دمای محیط را چگونه برای راحتی آن تنظیم کنید. پس از آن باید با نیازهای اساسی آن و مقدار آبیاری، میزان نیاز به نور، دما، رطوبت، خاک و کود مناسب نیز آشنا شوید.

 نور مورد نیاز برای نگهداری از ساکولنت ها و تاثیر نور بر صدای گیاه ساکولنت ها

اکثر ساکولنت ها نیاز نوری بالایی دارند . بنابراین محیط نگهداری از ساکولنت ها در آپارتمان باید نور خوبی داشته باشد. اگر آب و هوای محل زندگی شما معتدل باشد، می توانید از اکثر آن ها به عنوان گل های مناسب کاشت در فضای باز استفاده کنید. به شرط اینکه به طور مداوم زیر نور مستقیم خورشید نباشند و ساعاتی از روز مخصوصا زمانی که آفتاب خیلی شدید است در سایه باشند. ساکولنت ها با دریافت کم نور شروع به رشد کردن بیشتر می کنند. چرا که می خواهند با قد کشیدن، خود را به آفتاب برسانند.

نکته مهم دیگر که در مورد این گیاهان باید بدانید این است که ساکولنت هایی که برگ های سبزی دارند در برابر کم نوری مقاوم تر هستند. بنابراین اگر ساختمان شما نور کمی دارد می توانید از این واریته ها برای جلوه بخشی به محیط استفاده کنید.

 نور مورد نیاز برای نگهداری از ساکولنت ها

* برای تامین نور ساکولنت و تهیه لامپ رشد گیاه به صفحه محصولات رشد گیاه ما سر بزنید . *

 

دمای مناسب برای نگهداری از ساکولنت

ساکولنت ها گیاهان بسیار مقاومی هستند.  از مزایای نگهداری آن ها این است که می توانند دمای بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

 

قدرت تحمل هوای سرد برای آن ها بسیار کمتر از هوای گرم است و برخی از انواع آن ها حتی نمی توانند هوای پایین تر از 10 درجه را تحمل کنند، روش و نحوه صحیح نگهداری و مراقبت از گل ساکولنت در زمستان به این صورت است که اگر آن ها را بیرون و در باغچه کاشته اید روی آن ها پلاستیک بکشید یا ساکولنت ها را به داخل ساختمان منتقل کنید.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از ساکولنت

ساکولنت ها در محیطی گرم و خشک به وجود آمده و به رشد خود ادامه داده اند. بنابراین در برابر محیط و آب و هوای خشک بسیار مقاوم هستند. پس مشخصا هنگام مراقبت از ساکولنت ها در ساختمان لازم نیست محیط را برای آن ها مرطوب نگه دارید. حتی باید بگوییم اگر در مناطقی مانند شمال کشور که رطوبت زیاد است زندگی می کنید، نمی توانید آن را در باغچه بکارید. چرا که بسیاری ازآفات گیاهی این گیاه و باکتری های قارچی در آب و هوای مرطوب به سراغ ساکولنت ها می آیند.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از ساکولنت

 خاک مناسب برای نگهداری ساکولنت

رطوبتی که اطراف ریشه می ماند باعث پوسیدگی ریشه های آن می شود. همچنین ماندن اضافات آب در خاک گلدان نیز باعث بروز بیماری های قارچی ساکولنت ها می شود. به همین دلیل نیز هنگام نگهداری و مراقبت از ساکولنت ها باید از خاکی استفاده کنید که آب را در خود نگه ندارد. به همین دلیل خاک برگ چندان برای آن ها مناسب نیست. می توانید از ترکیب خاک مناسب کاکتوس برای آن استفاده کنید.

 

بنابراین لازم است هر ترکیب خاکی که برای آن ها در نظر می گیرید، کمی شن و ماسه به آن اضافه کنید تا به راحتی آب اضافی از داخل آن عبور داده شود. علاوه بر این باید خاک ساکولنت ها را به خوبی زهکشی کنید. برای اینکه آب اضافی از ته گلدان خارج شود، باید ته گلدان را چند سوراخ ایجاد کنید. گلدان های سفالی و سرامیکی برای ساکولنت ها بهتر از گلدان های پلاستیکی هستند.

میزان نیاز به کود

ساکولنت ها گیاهان مقاومی هستند. به همین دلیل برای رشد خود به کود شیمیایی زیادی احتیاج ندارند. اما حتما می دانید که برخی از گونه های ساکولنت، گلدار هستند. برای مراقبت از این نوع ساکولنت ها استفاده از کود بیشتری مورد نیاز است. برای دادن کود به آن ها باید زمان خواب این گیاهان را بدانید. برخی از ساکولنت ها در فصل سرما به خواب می روند و برخی با آمدن فصول گرم. در هر صورت باید این را بدانید و در زمان استراحت کود کمتری به آن ها بدهید.

همچنین لازم است پس از تکثیر ساکولنت ها تا ماه به آن ها کود ندهید. پس از بالغ تر شدن آن ها می توانید ماهی یکبار کودهای npk برای آن ها استفاده کنید. کودهای 10 10 10 ان پی کی برای آن ها بهترین گزینه است.