مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان

برای اینکه بتوانیم درک کنیم که آیا نور لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد ابتدا باید بدانیم که نور لامپ رشد گیاه چیست و از چه نوع نوری است تابتوانیم آن را با سایر نورهایی که همواره در معرض آن ها قرار داریم مقایسه کنیم.
آنچه از خورشید ساطع می شود را طیف الکترو مغناطیسی می نامیم.که به طور عامیانه به آن نور یا پرتو هم گفته می شود.
یک طیف الکترومغناطیسی، گستره ی بسیار وسیعی از انواع طول موج است که با نام های گاما، ایکس،فرابنفش، نور مرئی، فروسرخ، ریزموج و امواج رادیویی شناخته می شوند.که به جز پرتو یا نور مرئی همه آنها نامرئی هستند. بطور مثال ما وقتی کنترل تلوزیون را به سمت تلوزیون می گیریم قادر نیستیم نور مادون قرمز که از کنترل به سمت تلوزیون تابیده می شود را ببینیم اما وسایل الکترونیکی مانند دوربین موبایل قادر به تشخیص این نور هستند.همین طور ما قادر به دیدن نور دستگاه ماکرویو یا نور دستگاههای لیزر و … نیستیم.

آنچه ما می بینیم و آنرا به عنوان نور می شناسیم، در واقع قسمتی  از طیف الکترومغناطیسی است که چشم انسان توانایی تشخیص و دیدنش را دارد.این قسمت تلاقی دو پرتو فروسرخ و فرابنفش است و طیف مرئی نامیده می شود.

طیف

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان مضر است

چشم انسان به طول موج های مختلف نور حساسیت های متفاوتی نشان میدهد که بیشترین حساسیت را به طول موج 555 نانومتر که جزو نور مرئی بوده و رنگ آن زرد است، نشان می دهد.

برخی از طول موج های یک طیف الکترومغناطیسی برای چشم انسان مضر هستند.بطور مثال هنگام استفاده از دستگاه لیزر پرشکی، حتما باید عینک مخصوص به چشم انسان داشته باشید در غیر اینصورت شبکیه چشم انسان آسیب می بیند.
اگر میخواهید بدانید لامپ رشد گیاه برای چشم انسان مضر هست یا نه در ادامه با ما همراه باشید.

ضرر لامپ رشد گیاه برای انسان

طیف هایی که از لامپ رشد گیاه ساطع می شوند همان طیف های نور مرئی هستند.
لذا به همان میزانی که نور مرئی برای چشم انسان مضر است لامپ رشد گیاه نیز به همان میزان مضر است.
خیره شدن به منبع نور موجب آسیب رسیدن به چشم انسان می شود لذا نباید بطور ممتد به لامپ خیره شد. چه این لامپ یک لامپ روشنایی محیط باشد و چه لامپ رشد گیاه باشد.حتی خیره شدن به تلوزیون و کامپیوترو گوشی موبایل هم چنانچه به طور ممتد و و طولانی باشد، به چشم انسان ضرر می رساند.

لامپ رشد گیاه ریلی-سالن زیبایی

مضرات لامپ رشد گیاه

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا لامپ رشد گیاه انواع مختلف طیف همچون آبی و قرمز را دارد و ما آن را جزو طیف مرئی به حساب می آوریم در حالیکه نور طبیعی خورشید آبی یا قرمز نیست!
پاسخ این است که ما قادر هستیم آن قسمت از نور طبیعی خورشید را که بین 380تا 750نانومتر است ببینیم که به ترتیب از چپ به راست به رنگهای بنفش آبی سبز زرد نارنجی و سرخ است. از این میزان، طول موج 570 تا 590 نانومتر زرد رنگ است یعنی 20نانو از 370 نانو یا به عبارتی 5 درصد از طیف مرئی زرد رنگ است. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا نور آبی و نور قرمز را نمی بینیم و تصور ما اینست که نور مرئی خورشید زرد رنگ است؟

تا اینجا متوجه شدیم که ما قادر به دیدن بخش بسیار کوچکی از نور خورشید هستیم که نور مرئی نامیده می شود و نور مرئی دارای طیف های رنگی همچون بنفش آبی سبز زرد و نارنجی و سرخ است.
حال ممکن است بپرسید چرا ما نور خورشید را زرد می بینیم؟
پاسخ اینجاست که حساسیت چشم انسان به طول موج 555 نانومتر بیشتر از طول موج های نور مرئی است. بطور مثال رانندگی با نور آبی اذیت کننده است چون قادر به دیدن جزییات نیستیم.اما در نور زرد به راحتی می توانیم دید مناسبی داشته باشیم.

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد

طیفی که لامپ رشد گیاه از خود ساطع میکند همان طیف نور مرئی خورشید است.
اما چشم انسان نسبت به رنگ زرد حساس تر است. بطوری که بسیاری از ما از نور آبی آگاه نبودیم تا اینکه مخترعین ال ای دی را اختراع کردند!
وسایل الکترونیکی من جمله همین صفحه نمایشی که شما از طریق آن در حال مطالعه این مقاله هستید از خود نورآبی ساطع میکنند.خیره شدن و تماشای ممتد این نور برای چشم انسان مضر است.لطفا پلک بزنید! و یک ساعت قبل از خواب به هیچ منبع نوری خیره نشوید.نور مرئی چه گوشی موبایل و چه کامپیوتر و تلوزیون باعث می شوند بدن درتولید هورمونهایی که برای خواب نیاز دارد با اختلال مواجه شود و این دلیل توصیه کارشناسان مبنی بر خاموش کردن کلیه وسایل الکترونیکی در فاصله ی یک ساعت قبل از خواب است.

چراغ ریلی رشد گیاه رستوران ترکیه ای در تهران

ضرر لامپ رشد گیاه [مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان]

اگر نور را به مدت طولانی به شبکه بتابانید می توانید به آن آسیب بزنید هرگز به یک منبع نور به طوذ ممتد خیره نشوید
انواع طیف نور مرئی کابردهای گوناگونی دارند بطور مثال پزشکان از نور آبی با ایجاد تغییراتی در انرژی آن، در درمان بیماریهای پوستی مانند بیماری پسوریازیس استفاده می کنند.
بطور کلی این طیف های ضرری برای سلامتی انسان ندارند مگر اینکه به طور ممتد و شدید خود را در معرض این نورها قرار دهید.
علاوه بر چشم انسان، نور کی تواند به پوشت انسان نیز صدمه بزندو چه نور خورشید چه نور وسایل الکترونیکی از قبیل گوشی موبایل، تلوزیون، کامپیوتر، لپ تاپ، لامپ رشد گیاه و … اگر به صورت اصولی استفاده نشود می تواند به سلامتی انسان آسیب بزند.

عوارض لامپ رشد گیاه

آن چه باعث می شود نور به انسان ضرر برساند خود نور نیست بلکه شدت نور است.
انسان نباید زیر نور لامپ رشد گیاه بنشیند و از آن برای روشنایی محیط استفاده کند
و همینطور نباید به آن خیره شد، در غیر اینصورت این نوع نور هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارد.
نور شدید برای سلامتی مضر است فرقی نمیکند نور لامپ معمولی باشد یا نور لامپ رشد گیاه یا نور وسایل الکترونیکیمثل موبایل و کامپیوتر و تلوزیون، در هر صورت شما نباید خود را در معرض نور لامپ گیاه قرار بدهید.

برای مشاوره تخصصی و انتخاب لامپ مناسب گیاه خود ، می توانید به مقاله  راهنمای خرید لامپ رشد گیاه مراجعه کنید و برای خرید و مشاهده قیمت چراغ های رشد به برگه محصولات رشد گیاه مراجعه کنید .